PhotobucketPhotobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Saturday, July 9, 2011

Bahana makan benda2 mentah!

Eh gambar ape tuh?? hah..arinih iza nak kongsi satu info dengan korang sumer... Siapa dikalangan kita2 nih penggemar SUSHI & SASHIMI??? Law korang memang gemar makan 2 jenis makanan barat tuh, suka ikut gaya pemakanan budaya luar lebih baik hentikan!

Preventation is BETTER than CURE!!!

Nak tahu punca dan bahana SUSHI & SASHIMI nih? jom baca kisah nih!


Ini akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 tahun, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak tahun itu. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktr yang merawatnye menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!
Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).



Ada sesetengah orang Cina, Japan atau Mat Salleh nih.. mereka akan minum wain selepas makan SUSHI nih... bertujuan dengan cara itu untuk "Memasakkan" Sushi yang dorang makan tadi. Tapi pada mereka yang beragama islam adalah dilarang dan HARAM pada mereka untuk menyentuh dan meminum arak! Jangan sesekali buat! BERDOSA BESAR DAN DIBENCI ALLAH S.W.T...!!


Pesanan ikhlas ::

Berhati-hatilah ketika mahu menjamah.. Pastikan makanan yang korang nak makan tuh selamat, bersih dan betul2 masak sepenuhnya. Jangan amalkan makan bahan2 mentah seperti makanan di atas! kelak nanti diri korang yang susah.. Untuk tanggung penyakit nih di hari tua!



 Renung2 kan Dan Selamat Beramal~!!





♥ Menarik? Like dan tinggalkan komen oke! tq ♥

4 000 ucap syg pada Cik Iza:

Ary ariasputera said...

huhuuu... takut...

EkaTikah said...

eee..gelinye...seb bek kite xmkn bende mentah mcm sushi tu..

♥Cik ieyza Nano♥ said...

@Ary ariasputera

hehehee.... takutkan? jadi janganlah makan sushi n sashimi oke!

♥Cik ieyza Nano♥ said...

@^^eKaTiKaH^^

bagus2..lebih baek takyah makan huhuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

_Jgn Lupe Klik!_

!♥2010, kini dan Selamanya! Hak Milik Cik Chomeieyza♥!